Wednesday, December 10, 2008

Kod polimorf

Kod polimorf merupakan teknik pertama yang menimbulkan ancaman yang dahsyat kepada pengimbas virus. Serupa dengan virus tersulit yang biasa, virus polimorf akan menjangkiti fail-fail dengan sebuah salinan tersulit diri yang dinyahkod oleh modul penyahsulitan. Bagaimanapun, dalam kes-kes virus polimorf, modul penyahsulitan ini juga akan diubah suai setiap kali ia menjangkiti fail. Justera itu, sebuah virus polimorf yang ditulis dengan teliti tidak mempunyai sebarang bahagian yang tepat sama selepas setiap penjangkitan dan oleh itu, menyebabkannya amat sukar dikesan secara langsung dengan menggunakan tandatangan.

Perisian anti-virus boleh mengesan virus dengan menyahsulitkannya melalui penggunaan pelagak atau melalui analisis pola statistik tentang bahagian virus yang tersulit. Untuk membolehkan kod polimorf, virus harus mempunyai enjin polimorf (juga dikenali sebagai "enjin memutat" atau "enjin mutasi") di dalam bahagian tersulitnya. Sila lihat kod polimorf untuk perincian teknik tentang bagaimana enjin sedemikian berjalan.

Sesetengah virus menggunakan kod polimorf dengan cara yang menyekat kadar mutasi virus dengan nyata sekali. Umpamanya, virus boleh diatur cara supaya tidak banyak memutat atau langsung tidak memutat apabila ia menjangkiti fail-fail di dalam komputer yang telah mengandungi salinan-salinan virus. Kelebihan untuk menggunakan kod polimorf lambat adalah bahawa ia menyebabkan ahli profesional anti-virus lebih sukar untuk memperoleh sampel-sampel yang mewakili virus kerana fail-fail umpan yang terjangkit dalam setiap jalanan biasanya akan mengandungi sampel-sampel virus yang sama atau serupa. Ini akan mengakibatkan pengesan pengimbas virus lebih mungkin tidak boleh dipercayai, dengan virus-virus itu kekadangnya dapat mengelakkan pengesanan.

No comments:

Post a Comment