Wednesday, December 10, 2008

Vektor-vektor yang tidak sesuai dihuni

Adalah susah, walaupun bukan tidak mungkin, bagi virus-virus mengekori fail sumber kerana bahasa-bahasa komputer dicipta juga untuk mata manusia dan operator-operator yang berpengalaman. Walaupun demikian, virus-virus amat tidak mungkin dapat mengekori fail data seperti fail-fail MP3, MPG, OGG, JPG, GIF, PNG, MNG, PDF, dan DVI (senarai jenis fail yang umumnya boleh dipercayai ini adalah tidak lengkap).

Walau jika sesuatu virus dapat 'menjangkiti' fail sebegini, ia tidak akan dapat dilaksanakan kerana tidak adanya sebarang cara untuk kod virus berbuat demikian. Bagaimanapun, suatu kaveat harus disebut tentang fail PDF yang, serupa dengan fail HTML, boleh berpaut dengan kod jahat. Tambahan pula, limpah atas penimbal dalam sesebuah atur cara yang membaca fail data boleh dieksploitasikan dan dipergunakan untuk mencetuskan pelaksanaan kod yang tersembunyi di dalam fail data. Walaupun demikian, kesan serangan ini dapat dikurangkan dengan ketara oleh seni bina komputer yang mempunyai bit tak boleh laksana.

Adalah memadai untuk memperhatikan bahawa sesetengah pencipta virus telah menulis sambungan fail .EXE pada hujung .PNG (misalnya), dengan harapan bahawa para pengguna akan berhenti pada jenis fail yang dipercayai tanpa perasan bahawa komputer akan memulakan pelaksanaannya dengan jenis fail yang terakhir. Sila lihat kuda Troy.

No comments:

Post a Comment